Reclameschilder Jan Luhlf.

 

Bioscoopreclame

Reclameatelier Luhlf is vooral bekend geworden door de op grote doeken geschilderde bioscoopreclames die in Amsterdam te zien waren tussen pakweg 1950 en 1970. Daarover is op het internet gepubliceerd door Theo Bakker en Bram Huyser , onder de titel biografiën (kan in uitgebreide vorm als pdf-bestand gedownload worden). Ook in het artikel van Fred Klein in de Oud Amsterdammer van 18 maart 2014 komt deze informatie weer terug ( download artikel).

Al die bioscoopdoeken zullen verdwenen zijn, hoewel het natuurlijk altijd mogelijk is dat er op de zolder of in de kelder van een (voormalige) bioscooptheater nog zo'n reclamedoek op ontdekking wacht. De WHGA wacht gespannen af ! Enkele voorbeelden staan in de steeds uitgebreidere Beeldbank van het Stadsarchief op foto 010163001279 en 010163001280 waar helaas niet vermeld is voor welke films. Op foto 010163001281 wordt de bioscoopreclame voor "Dit is baby doll" op een handkar vervoerd. Wie herkent al deze Luhlf-mannen en wanneer zijn deze (helaas ongedateerde) foto's genomen ? Is de reclame voor de film "De woestijnhavik" op foto 030026002964 ook door Luhlf geschilderd ?

In de Wikipedia op het internet wordt over Luhlf vermeld: "Een apart bedrijf was het filmdecoratielier van Jan Luhlf die zijn werkplaats vanaf 1930 in de Westerstraat 128-130 had en vanaf 1938 opereerde vanaf de Lindengracht 29-39, waar zijn metershoge filmdecors iedere week voor een groot aantal Amsterdamse bioscopen werden geschilderd en met grote vrachtauto's naar de theaters werden getransporteerd om daar aan de gevels te worden opgehangen. Op de de Lindengracht organiseerde Jan Luhlf (1911-1988) ooit een straatfeest met draaiorgel ter ere van het 50-jarig bestaan van zijn bioscoopreclameschildersbedrijf. “Ik vind het fijn om een keer wat voor de buurt terug te doen”, zegt hij. “De mensen klagen nooit als wij weer eens op straat een geveldoek van een film aan het maken zijn.” Jan rolde op 12-jarige leeftijd de zaak van zijn vader in. "Vroeger begonnen we op donderdagochtend bij Tuschinski, deden we ’s middags de Roxy en was op vrijdag de Corso aan de beurt." Tijdens een vakantie in Mexico in 1988 is Jan Luhlf overleden.


Decorbouw

In 1987 werd een gedenkboekje geschreven door Jan Roelfs: "Het dekor van zijn leven: het Luhlf decoratie- en reclameatelier", waarin meer aan bod komt dan bioscoopreclames.

De ambitie van Jan Luhlf reikte dus verder en hij kreeg de kans om voor het vieren van "Amsterdam-700" (jaar) een immens Amsterdam-decor in de RAI te bouwen. Daarover is in juni 2010 in het onvolprezen blad "Ons Amsterdam" een artikel gepubliceerd door Carolus van Doornen ( download artikel).
Bedrijf en personeel                                           

Luhlf werd vanaf 1920 altijd geschreven zonder Umlaut op de u, dus niet: Lühlf.

In de Beeldbank van het Stadsarchief zijn op foto 010009006555 vier Luhlf-schilders te zien die in de ingang van de werkplaats aan de Lindengracht nr.24 van het zonnetje genoten. Die foto is ongedateerd maar moet tussen 1938 en 1978 genomen zijn, vermoedelijk omstreeks 1950. Jarenlang was het bedrijf nog ten noorden van Station Sloterdijk gevestigd, maar het bestaat daar al lang niet meer. Ook het bedrijf MACI dat, voorzover bekend na 1987 of na de dood van Jan Luhlf in 1988 het reclameatelier Luhlf overnam of voortzette is inmiddels opgegaan in Gielissen.

Tussen 1940 en 1987 groeide Luhlf van zes naar circa 134 medewerkers. Volgens het gedenkboekje begon het, naast Jan Luhlf senior en junior met de volgenden: Willem Breevoort (1925, 1935), Willem Hendrik van Moosel (1925, 1935, roepnaam Mossel), Mensee (huisschilder, 1925), de Klerk (1935), Franken (1935), Brouwer (1935), en kwam na WO-II Sanders erbij en ook Lander met collega's werden ingelijfd. Fia Luhlf deed de boekhouding, N. Romijn werd als adjunct-directeur benoemd en omstreeks 1970 was B.J. Dijkstra de chef-timmerman. Otto Schutte werd art-director (1975) en regelde decors voor evenementen en TV, Ger Hommenga werd adjunct-directeur reklame en ook Dick Supheert vervulde die functie toen Ger verantwoordelijk werd voor tentoonstellingsopbouw. Dirk Berkhout en Joop Dousi waren decorateurs; Dirk werd bedrijfsleider en Joop werd projectleider voor evenementen. Ton Smits werd adjunct-directeur bedrijfsvoering. Later kwamen daar onder directeur Nol Groot (1987) nog bij: Marcel Peters voor marketing, Frank Martens voor de financiele administratie, Hanneke Crouwel voor personeelszaken, A. Evers (secretaresse?).

Op het internet kon in 2014 gevonden worden dat behalve Willem van Moosel en Otto Schutte mogelijk ook (een tijdje) bij Luhlf gewerkt hebben: Brian Gunther (illustrator), Roland Mol (stagiair vormgeving 1992), Johannes van der Jagt (decoratieschilder 1974), Peter J.M. Visser (tekenaar ontwerper), Anton Boer (reclameschilder, 1976), Fred Klein (1960), (mevrouw) Renee Samuel (1970) en Sjoerd Treep (1984). Niet op het internet: decorschilder Zentvelt. Met decoratieschilder Wil Abels heeft de WHGA nog wel contact wegens decoratie van gevelstenen voor de VVAG.


Andere geschilderde reclame

Behalve de bioscoopreclames kreeg Luhlf grote opdrachten om series reclameborden te maken met o.a. drankreclame (Heineken bier, Hartevelt jenever, Coca Cola), Philips verlichting, Niemeijer en Turmac tabaksreclame (Pall Mall en Miss Blanche virginia sigaretten, Willem-II senoritas sigaren). Incidenteel schilderde Luhlf vermoedelijk speciale grote reclameborden die bevestigd werden op de zijkanten van de oude GVB-trams ( mw 901, 902 en 903), totdat de zogenaamde totaalreclame op trams door bestickering en later folie gebruikelijk werd. Mogelijk als laatste beschilderde Sjoerd Treep GVB-tram 813 in de schilderswerkplaats Tollensstraat aan het Bellamyplein in 1984.

We kunnen dus concluderen dat Luhlf eigenlijk nooit permanente reclames direct op een muur schilderde: het waren allemaal tijdelijke projecten. Soms ziet de WHGA wel eens een foto in de Beeldbank waarop bij maximaal inzoomen lijkt of een reclame niet op de muur is geschilderd maar op een paneel, maar dan valt niet te onderscheiden of het een Luhlf-bord betreft. Helaas zijn anno 2014 vermoedelijk nergens meer reclameborden in het openbaar te vinden die ooit door Luhlf en zijn medewerkers geschilderd zijn. Zo omstreeks 2005 trof de WHGA nog een grote (metalen ?) bierreclameplaat van Luhlf aan op de hoek van de Jacob van Lennepkade en de J.P. Heijestraat die kort daarna met onbekende bestemming afgevoerd werd. Mogelijk was ook de Weijnbergh-reclame in de Albert Cuypstraat door Luhlf geschilderd; deze verdween ook omstreeks 2005. Dus als vermoedelijk allerlaatste overblijfsel van deze bekende reclameschilders vond ik bij het Werkmanspaleis (hoek Nieuwendijk-Martelaarsgracht) nog een paar smalle reclameborden voor Lee-jeans. Overigens is de WHGA erg terughoudend waar het restaureren van niet-spijkervaste objecten betreft.

                              

Aanvullingen:
Mogelijk heeft u meer informatie over de reclameschilderingen van Jan Luhlf dan de WHGA weet *. Weet u waar het archief van dit reclamebedrijf terecht is gekomen ?
Uw tip is uiteraard welkom bij de WHGA!

* Ooit trof de WHGA op het internet een artikel aan dat we niet meer kunnen traceren:
www.premsela.org/pdf/cultuur/io/college_yperen.pdf

 

Home.